Utmaning
Den största utmaningen var att hitta en lösning som passade alla olika intressenter, men främst kunna vara enkelt system för chefer att samla all relevant data för att kunna fatta kloka beslut om sin verksamhet. Den tidigare systemlösningen hanterade ekonomi, HR och verksamhetsplanering, men nu önskade verksamheterna något som integrerade fler verksamhetssystem. En annan utmaning var att kommunen inte ville bygga upp ett externt datalager för att samla data på ett ställe.
Lösning
Lösningen blev en kombination av tre system som hade viss integration hos andra kunder, men som inte satts upp som en helhetslösning tidigare. Systemen som valdes var Stratsys för verksamhetsplanering, Visma BoP för budget och prognos samt Qlik Sense för analys och som nav i uppsättningen. För att få ihop lösningen skapades en kommungemensam ekonomistyrning som togs fram i samråd med förvaltningschefer, ekonomi, HR och verksamhetschefer för att den skulle hålla ihop hela organisationen.
Resultat
Resultatet blev en lösning som möjliggjorde kommungemensam uppföljning, samtidigt som den var anpassad för de olika behoven för olika verksamheterna. I det första steget skapades förvaltningsgemensamma rapporter och budget- och prognosinmatningar. I det första steget integrerades data från ekonomi, HR, skola och vård- och omsorg. I planen skulle sedan ytterligare ett tjugotal system kunna integreras allt eftersom. Systemlösningen blev uppmärksammad i en artikel i CIO Sweden.